مزوتراپی (۱) (mesotherapy)

  

گرداوری : دکتر شاهین اردوبادی -  مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ارومیه

 

          

مزوتراپی یک روش درمانی کاملا جدید و پیشرفته است که روز بروز به حیطه عملکرد درمانی آن افزوده می شود. در این روش تزریقهای متعددی در ناحیه مورد نظر صورت می گیرد به همین دلیل نسبت به سایر روشهای درمانی نظیر داروهای خوراکی – تزریقهای عضلانی - تزریقهای وریدی و ... پاسخدهی سریعتر و بارزتری دارد و بالطبع به دلیل اثرات کاملا موضعی و میزان بسیار اندک داروهای مصرفی و عدم ورد آنها به سیستم گردش خون  عوارضی به دنبال نخواهد داشت.

از این روش در درمان مواردی چون پیری و افتادگی صورت -  ریزش موها – تیرگی پوست –  تغییر رنگ و انواع لکهای پوستی – چاقی های موضعی – جوانسازی و لیفت صورت و ... استفاده می شود.

مزوتراپی و جوان‌سازی پوست صورت و گردن (مزولیفت): کشیدن پوست صورت بدون جراحی
زمانی که پوست چروک می‌شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می‌شود. در این وضعیت استفاده از کرم‌ها و درمان‌های موضعی قادر به کم‌ کردن عمق چروک نیستند و فقط می‌توانند از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری کنند. برای رفع چروک‌های به‌وجود‌آمده نیاز به درمان‌های سریع و تهاجمی‌تری مانند اعمال جراحی است. در این مورد تزریق‌های مزوتراپی  می‌توانند بسیار کمک‌کننده ترباشند.جوان‌سازی پوست اولین مرحله برای رفع چین‌وچروک و آسیب‌های پوستی است. برای درمان باید بتوان تا حدی چروک‌ها را پر کرد، برای همین از مزوتراپی‌ در کنار سایر روش‌ها مانند میکرودرم ابرژین (لایه‌برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس استفاده می‌شود. درمان‌های ترکیبی در رفع چروک‌ها و آسیب‌های پوستی نتیجه مطلوب‌تری خواهند برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت چروک‌ها جلوگیری شود و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین‌وچروک‌ها کمک کرد. برخی از دارو‌هایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می‌شوند عبارتند‌ از: انواع آمینواسید‌ها، ویتامین‌ها (به ‌طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)، آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورونیک. داشت. به طور مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی نا‌صاف و پر از فرو رفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرم ابرژین استفاده می‌شود و بعد از لایه‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) مزوتراپی انجام می‌شود. مزوتراپی باعث آغاز فعل و انفعالاتی مانند تولید مثل سلول‌ها در پوست می‌شود و به این شکل سلول‌های جدید تولید شده، سلول‌های قدیمی به صورت لایه‌ای مرده با روش میکرودرم ابرژین برداشته می‌شوند.

مقایسه با لیفتینگجلوی پیری و کهولت سن را با هیچ روشی نمی‌توان گرفت، برای همین افرادی که لیفتینگ جراحی صورت انجام داده‌اند بعد از مدتی دوباره دچار افتادگی پوست می‌شوند و چون یک‌بار پوست صورت آن‌ها کشیده شده است، نمی‌توانند برای بار دوم از این روش استفاده کنند، در حالی‌ که در مزوتراپی چنین محدودیتی وجود ندارد. در ضمن در لیفتینگ جای بخیه‌ها به زیبایی فرد لطمه می‌زند.

مقایسه با لیزرلیزر پوست در اصل تلنگری به سلول‌ها است تا آن‌ها را وادار به کلاژن‌سازی کند. در استفاده از این روش علاوه بر پرداخت هزینه خود عمل باید طی این دوره از درمان‌های پایه‌ای اضافی مانند استفاده از انواع کرم‌ها هم کمک گرفت.

مقایسه با استفاده از ژل‌هااگر افراد از ژل‌های طبیعی‌تر مانند کلاژن‌ و اسید هیالورونیک به جای ژل پلی‌آکریل آمید یا اینترفال استفاده کنند از نظر هزینه تقریباً با مزوتراپی برابر است. اما در این نوع درمان‌ها فقط نقاط خاصی مانند خط لبخند (خط نازولبیال) پر شده است، در حالی ‌که در مزوتراپی کل صورت (پیشانی، دور چشم، خط لبخند، کنار چانه و غیره) پوشش داده می‌شود و به دلیل این همگونی نتیجه بهتری از تزریق به دست می‌آید. در ضمن در مزوتراپی خود بدن برای رفع چروک‌ها فعال می‌شود امادرژل‌ها با یک جلسه تزریق جای چروک با ژل پر می‌شود.
مزوتراپیست‌ها می‌گویند معمولاً در جوان‌سازی ‌پوست اولین نشانه یعنی نرم و روشن شدن پوست بعد از اولین تزریق مشاهده می‌شود.
مشاهده تغییرات از جلسه سوم صورت خواهد گرفت .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد